Соціологічні дослідження та маніпулювання суспільною свідомістю під час війни

Соціологічна інформація є важливим інструментом прийняття управлінських рішень з урахування думки громадськості не тільки в мирний час, але ще більшої важливості набуває в воєнний час. Соціологічні дані є інструментом, який використовується не тільки в економічній, політичній, освітній, соціальній та сфері громадського здоров’я, але й у військовій сфері, а саме ведення інформаційної війни, маніпулювання суспільною свідомістю, вплив на формування громадської думки тощо. «Війна – це насильницька зміна порядку, інформаційна війна змінює інформаційний порядок, коли всі починають говорити не про те і не тими словами» [6, с. 118].  Результати «недостовірних» соціологічних досліджень активно використовуються в умовах війни для поширення фейкової інформації, формування спотвореної картини соціальної реальності та видання за бажане уявлення про певне явище.

Безумовно, війна в Україні вплинула на соціологічні опитування, а саме, методологію та методику проведення соціологічних досліджень. Виклики та проблеми, з якими стикаються соціологи пов’язані з формуванням вибірки, пошуком цільової групи, емоційним станом респондентів у зв’язку з війною, і головне, міграційні процеси. Так, війна росії проти України спричинила безпрецедентне збільшення числа вимушених переселенців як внутрішніх, так і зовнішніх. За даними звіту агентства ООН у справах біженців, станом на 30 вересня 2024 року в Європі було зареєстровано 6 191 800 біженців з України, із яких 6 126 900 біженців з України зареєструвалися у програмі Тимчасового захисту або аналогічних національних схемах захисту, що пропонуються в Європі. Станом на кінець вересня 2024 в Україні близько 3,6 мільйона осіб були внутрішньо переміщеними особами [9].
Автор вже розглядав  в одній зі статей питання трансформації методу опитування від face-to-face до онлайн опитувань [5]. В даних тезах ми хочемо звернути увагу не на методологію та техніку проведення досліджень, від якості проведення яких залежить достовірність та точність отриманої інформації, а на  використанні недостовірних результатів опитувань та перевірці їх достовірності.
Так, один із останніх прикладів, коли, Президент США Дональд Трамп на пресконференції 19 лютого заявив, що рівень підтримки Володимира Зеленського нібито впав до рекордно низького рівня – 4%. «В Україні весь час триває воєнний стан, лідер цієї країни вже за популярністю впав до 4%. Міста зруйновані, вони виглядають як згарища», – сказав Трамп [8]. Цю інформацію дуже швидко було підхоплено та поширено в медіапросторі. Але посилань ні на результати соціологічного дослідження, ні на те, хто і коли проводив дослідження, не було, тобто першоджерело цього рейтингу відсутнє.
В Україні питання довіри до результатів соціологічних досліджень, до соціологічних організацій періодично піднімається в науковому дискурсі. На сьогодні активно функціонує Соціологічна асоціація України (САУ), яка об’єднує як науковців, так і соціологічні компанії, які проводять  дослідження та акредитовані САУ [1]. Вони визнані як в Україні, так і на міжнародному рівні, зокрема такими організаціями як WAPOR, ESOMAR та дотримуються у своїй діяльності Кодексу професійної етики соціолога [4] та Етичного кодексу Української асоціації маркетингу [3].
Так, за результатами соціологічного дослідження «Динаміка довіри Президенту В. Зеленському в 2019-2025 роках» проведеного 4-9 лютого 2025 року Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС), рівень довіри до Президента України Володимира Зеленського на початок лютого склав 57,0% (сума повністю довіряю і скоріше довіряю) [2]. Якщо подивитися на рівень довіри до Президента в динаміці, то найнижчий рівень був ще до початку повномасштабного вторгнення росії в Україну у лютому 2022 року і складав 37,0% (Рис. 1.)

Рис. 1. Графік динаміки довіри Президенту В. Зеленському протягом 2019-2025 років
Джерело: [2].

Як зазначив, А. Грушецький, у коментарі до результатів опитування: «Президент В. Зеленський зберігає досить високу довіру в суспільстві (насправді,  для демократичного суспільства мати поточний показник довіри – це дуже гарний результат) і тим більше зберігає легітимність» [2].
За результатами соціологічного дослідження «Ставлення до окремих європейських лідерів», проведеного Соціологічною групою «Рейтинг» (20-21 лютого 2025 року), 65,0% опитаних довірять Президенту України Володимиру Зеленському (сума цілком довіряю і скоріше довіряю) та третина опитаних (34,0%) в тій чи іншій мірі не довіряють (сума скоріше не довіряю і зовсім не довіряю) [7].
Цей приклад показує, що потрібно критично ставитися до оприлюдненої інформації, дивитися першоджерела, здійснювати тріангуляцію даних, аналізувати різні джерела, перевіряти дані на достовірність, розрізняти дані, що надходять від професійних соціологічних компаній і від тих організацій, які  не мають досвіду проведення соціологічних досліджень.
Отже, соціологічна інформація є важливим інструментом при прийнятті управлінських рішень від рівня громади до рівня держави. Тому дуже важливо інформувати громадськість, проводити інформаційні кампанії з приводу того, як відрізнити фейкові результати досліджень від реальних, не піддатися маніпуляціям та емоціям в умовах війни.

Список використаних джерел:
  1. Акредитовані САУ організації. Соціологічна асоціація України : веб-сайт. URL: Режим доступу: https://sau.in.ua/akredytovani-sau-organizacziyi/ (дата звернення: 20.02.2025).
  2. Динаміка довіри Президенту В. Зеленському в 2019-2025 роках (4-9 лютого 2025 року). Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) : веб-сайт. URL: https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1496&page=1 (дата звернення: 22.02.2025).
  3. Етичний кодекс Української асоціації маркетингу. Українська асоціація маркетингу : веб-сайт. URL: http://uam.in.ua/rus/standarts/ (дата звернення: 20.02.2025).
  4. Кодекс професійної етики соціолога. Соціологічна асоціація України : веб-сайт. URL: Режим доступу: http://www.sau.kiev.ua/codex.html (дата звернення: 20.02.2025).
  5. Пиголенко І.В., Пиголенко Ю.А. Трансформація методу опитування: від face-to-face до онлайн опитувань. Науковий журнал «Габітус». 2024. № 61. С.11-16.
  6. Почепцов Г. Г. Токсичний інфопростір. Як зберегти ясність мислення і свободу дії. Харків : Віват, 2022. 384 с.
  7. Ставлення до окремих європейських лідерів (20-21 лютого 2025 року). Соціологічна група «Рейтинг» : веб-сайт. URL: https://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/rg_ukraine_monitoring_leaders_cati_022025.pdf (дата звернення: 22.02.2025).
  8. Трамп заявив, що Зеленського нібито підтримують 4% українців, і закликав до виборів. Суспільне новини : веб-сайт. URL: https://surl.li/xyyerh (дата звернення: 20.02.2025).
  9. UNHCR Europe situations: Data and trends – Arrivals and displaced populations – September 2024. UNHCR : web-site. URL: https://data.unhcr.org/en/documents/details/112366 (дата звернення: 20.02.2025).